2017-09-02, Bus1 Grand Finale

Hur ska man ens börja sammanfatta en dag som den finallördag som vi nyss har upplevt?! Det saknas ord!

Bilar och motorcyklar började dyka upp redan innan nio. De fick komma in och ställa upp i besiktningskön, som snart sträckte sig hela vägen från tornet och ut genom grindarna. En otrolig uppslutning redan så tidigt!

Och en fantastisk uppslutning blev det verkligen. Depån var fylld till bredden, vi hade ekipage i övre depån och vi hade ekipage ute på grusparkeringen. Omkring hundra inskrivna förare hade vi. Bara en sån sak! Makalöst! Wow! Och dessutom – vi hade ju alla er fantastiska besökare! Runt 1100 besökare hade vi i lördags. HUR fantastiskt är inte det?!

Vi fyllde snabbt upp den nedre parkeringen, den på andra sidan vägen, och sedan fyllde vi upp vår ”vanliga” parkering. Vi tror även att ni hörsammade vårt önskemål om samåkning, för trots den otroliga besökssiffran så ryktas det om att vi lyckades undvika att skapa allt för mycket köbildning ute på E4, och det är glädjande både för oss, E4-trafikanterna och polisen. Så tack för det!

Och hörrni. Vi måste berätta en sak, ifall ni mot förmodan har missat det. Visste ni att vi i lördags fick vår alldeles första Bus1-förlovning?! Så här var det. Amanda Dahlin tog för några veckor sedan kontakt med Bus1 Crew och hörde sig för om vi var sugna på att hitta på lite hyss. Eller ja, hyss och hyss, hon förklarade att hon ville fria till sin Kristoffer ”Pettson” Pettersson på finalen, så från oss fick hon sitt första ja! Självklart ville vi vara del i detta. Vi tog kontakt med Dennis i Team WL Racing och ordnade en medåkning för Pettson, då detta var ett litet villospår då han även fyller år om några dagar. Nu blev det ju dock som det kan bli med driftbilar ibland, Dennis fick problem med bilen och då ställde istället teamkamraten Mattias upp med sin Saab-Supra och Pettson fick sin medåkning. Under tiden som han sladdades runt på banan så berättade vår allsmäktige speaker Kenneth för publiken vad som var på gång att skulle ske, och planen sattes i verket. Mattias parkerade framför tornet, Pettson fick kliva ur bilen, och där tog Amanda vid. Spana in klippen nedan – även ni utan Facebook kan se det!

HAN SA JA!

Vi är så glada och ärade över att vi fick vara en del i er förlovning, och vi önskar er varmt grattis och ett stort lycka till inför framtiden! Och ni vet väl det, vi kan fixa präst eller annan vigselförrättare till banan. Just sayin’… 😉

Nu ska vi förflytta oss från en slags kärlek till en annan. Något som vi alla på Bus1 har gemensamt är ju kärleken till motorfordon av diverse olika slag. Och vem är det man tänker på i fråga om ”diverse olika slag”? Jo, Robert ”Skutt” Svedman såklart! I lördags hade han äntligen fått med sig ett fordon till banan – och inte vilket fordon som helst! Denna lördag blev det en dkw hotrod som både fick gå som banbil och som driftbil! Han deltog även i DB-garagets billjudstävling! Det var bara hojarna som den inte fick släppas lös med, det var ju två hjul för många… Men å andra sidan, med Skutt vet man aldrig, han kanske kan trolla med knäna och vips har han en tvåhjulig dkw. Det vore väl nåt? 😉 Men, den här finalen fick den behålla alla fyra däck och behålla sin bil-status.

 

Så här beskriver Skutt själv sin bil:
Kaross DKW 3=6 1957, front DKW F7 1937, chassi hembyggt i 4-kantrör med Opel Vectra löstagbart drag och Cr-Mo-fullbur. Bakaxel från Volvo 740 med egenbyggd upphängning. Framvagn Heidts med dubbla A-armar. Motor är en Chevrolet 305 från en -84 Blazer, lätt överladdad med Weiand 6/71 kompressor och Hollyförgasare. Effekt okänd, men spinner i alla fall. Växellåda 4 on the floor, 4-växlad manuell Zaginaw. Inredningen består av 4 rallystolar, original instrumentbräda, dörrsidor tak mm isolerade och klädda med svart konstskinn. Rattstång byggd av Chevrolet tiltstång och DKW-original kompletterad med Saab och Polarisdelar, klädd med Biltema avgasutblås mm, samt en Grantratt och DKW original tändlås. Pedalställ från Nissan Micra, växelspakställ från Chevrolet Monza. Stereo Infinity Reference framsystem, MTX 10 tum bas i sluten låda under hatthyllan. Huvudenheten är från Pioneer.

Förutom herr Skutt himself fanns ytterligare sex ekipage med bilar/förare som hittat till banan tack vare Skutt genom åren. Imponerande, kort sagt.

Och ja, en sista sak om herr Skutt. Han vann vår utlysta tävling om Galnaste fordonet! Stort grattis, och tack för att du kom!

Nu ska vi röra oss mot fordon på två hjul, nämligen motorcyklarna. Vi hade en stor uppslutning bland hojåkare, precis som på finalen ifjol. NRS, Norra Roadracingsällskapet, var på plats och bjöd förutom grym körning på ett uppvisningsrace. Väldigt roligt att se!

Som vi nämnde tidigare var DB Garaget var på plats och anordnade en billjudstävling. Det är otroligt imponerande att se, och höra, vilka enorma ljudbyggen dessa personer lyckas åstadkomma. Ett och annat billarm gick i samband med vibrationerna från bastonerna, men det är ju smällar man får ta, och ingen skada skedd!

 

Hur gick det i tävlingen då? Jo, prispallen i respektive klass blev som följande:
Lilla klassen:
1:a – Alex Gäfvert
2:a – Emil Hägglund
3:a – Tim Pettersson

Stora klassen:
1:a – Jesper Jacobsson
2:a – Jimmy Byström
3:a – Tom Dahlberg

Grattis till er alla! Arrangören DB Garaget vill också passa på att skicka en hälsning och ett stort tack till sina sponsorer; DB Akuten, Mekonomen Kramfors och Kramfors Gatbilar, och till sist ett superstort tack till Marlene på Kramfors Rekond och Tvätt (KRT)

Hur såg det ut annars på banan då? Jo, bland annat hade både bröderna Ajdén hittat ut till banan igen med sina läckra byggen. Föraren av Cheva Nova hgv´n som ni säkert såg susa runt på banan – han har kommit hela vägen från Falun för att gästa oss på Bus1! Det är hängivenhet det.

 

En förare som gjorde Bus1-premiär var Fredrik Anderholdt Helgesson från Umeå som var på plats med sin rallybil. Han tävlar till vardags i en klass som kallas Nationell Special, det är en klass där alla äldre bilar vars reglemente inte längre är aktivt kör. Till exempel gamla WRC-bilar och annat! Det är en tävlingsklass där man rätt fritt får välja trimningsgrad men övre gränsen bestäms av originalklassens bestämmelser. Bilen är i grunden en Grupp-N (otrimmad 4wd).

Intressant det där med rally, och vi är väldigt glada att Fredrik kom och busade med oss på Mittsverigebanan i lördags!

Och ingen busfinal utan driftare, eller hur? Vi hade ett helt gäng driftare i lördags som visade hur man tar sig runt vår lilla driftslinga på bästa vis. Vi är otroligt imponerade över hur väl årets driftslinga tagits emot, ni har verkligen gjort det bästa av situationen och det uppskattar vi väldigt mycket!

En driftare som väckte en del uppmärksamhet var Fredde Långkvist med sin Volvo 740. Inte vilken Volvo 740 heller, nej, i denna finns det en V12 turbo – 1130 hk / 1367 Nm. Sjukt!

Driftshow fick vi även se från Öviksgrabbarna Herman Jansson och Jocke Ögren, som visade hur twindrift ser ut.

En annan öviksdriftare som ni kanske la märke till var William Hägglund i sin svarta 240? Visste ni att det var första gången han kör drifting på bana?! Riktigt bra kört av honom och helt klart en förare att hålla ögonen på inför framtiden!

Här kommer lite blandade bilder från vår finallördag!

Fotograf: Vincent Berglund
Fotograf: Vincent Berglund
Fotograf: Bo Ulander
Fotograf: Bo Ulander
Fotograf: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Emil Åhman
Fotograf: Roger Modigh
Fotograf: Roger Modigh
Fotograf: Roger Modigh
Fotograf: Jessica Wallin
Fotograf: Jessica Wallin
Fotograf: Jessica Wallin

Sist men inte minst, vill vi rikta ett ENORMT STORT TACK till alla våra fantastiska busfunkisar som gjort denna säsong till vad den varit. Utan er hade vi inte haft något Bus, nu är så otroligt mycket värda och vi uppskattar er alla! Vi hoppas att ni vill göra oss den äran att Bus-a med oss även 2018!

På bilden är bara en bråkdel av våra underbara funkisar, de är svåra att fånga in och samla på bild förstår ni 😉 Så funkisarna på bilden får representera alla våra eldsjälar, och vi tackar var och en av er för att ni varit en del av Bus1 2017.

Nästa säsong kör vi igen!

SÄSONGSSTART 30 MAJ 2018!