4 juli 2018 – 4th of july!

Amerikanska nationaldagen i all ära men här på hemmaplan bjöds det på både den ena smällkaramellen efter den andra och som så många gånger tidigare mynnade detta ut i en symfoni av röööök, JA det var fokus på drifting denna kväll. Men trots detta infann sig många banbilar och även en del hojar, det tycker vi är trevligt.

Foto: Henrik Larsson

Trots ett mindre läckage från himlen som varade i ca 15 minuter så hade vi ett klassiskt Bus1 väder med sol. Detta tyckte nog North Motor Club var bra då de inför besöket hos oss hade tvättat och putsat så tvättsvamparna yrde, obekräftade rykten säger att allt bilschampo på det norra halvklotet var slut. Klubben startades 2012 och drivande är Moniqa Flodin och Fredrik Hedman, dom anordnar bland annat gatbilsutställningen under Nostalgiveckan i Härnösand, den går av stapeln den 13 Juli kl 16, mer info hittar ni på tex. Nostalgiveckan på FB. Tack för besöket och välkommen åter.

Foto: Erika Näsberg

Några tvåhjulingar hade hittat hit, deras framfart på banan gör att man anar att det är endast hjälmen som hindrar hornen att sticka ut. NRS håller i MC delen i år så passa på att komma och få en bra handledning innan ni beger er ut på banan med era maskiner. Vi önskar att antalet växer under säsongen, för det är skoj att se.

Foto: Erika Näsberg

Vi siktade ännu en gång den gröna grodan som vi så fräckt kallar Kermit, det är en corvette av årgång -00 Doug Rippie Motorsport, dvs den är inte helt standard från början, under huven frustar en ls9 med en Procharger som utvecklar lite sådär lagomt med mos för att lägga två svarta sträck fjorton varv runt jorden. Denna köptes in för att kunna köra hos oss, David Johansson tyckte efter att ha provat med en annan bil förra säsongen att det var så jäkla kul så på det spåret är det. Alla har kanske inte möjligheten att köpa sig en sån här kärra för att glida runt i på Bus1 men tanken kan vara densamma vare sig man kör en vass corvette eller en Wv Polo, vi välkomnar alla!!

Foto: Erika Näsberg

Vi fick även besök av några stammisar nämligen Bo, Lennart, Henrik och Peter som med sina outslitliga maskiner nöter varv på varv.

Foto: Erika Näsberg
Foto: Erika Näsberg
Foto: Erika Näsberg
Foto: Erika Näsberg

I vimlet susade nog även Jonas förbi i sin urläckra BMW M2. En annan besökare som kör pizzaracer var Fredrik, en till synes helt vanlig BMW E39:a i den klassiska färgen Silverfiskmetallic. Detta är dock en ulv i fårakläder för under huven ruvar lågt räknat 900 ystra turbohingstar som käkat kraftfoder hela sitt liv. Ägaren har gett hintar om att han smider planer som den störste generalen och i framtiden så kanske vi får se nya effekter och projekt, vi anar att det blir mer räksallad till mosbrickan då. Välkommen åter till oss Frerdrik.

Ikväll var det fokus på drifting och en pokal till Fetaste bredstället skulle utses och HERREJISSES vad dom tog i. Röken låg tätare än en blöt majbrasa, man kunde praktiskt taget ta i röken, ungefär som bomull bäddade dom in åskådarna, underbart.

Foto: Erika Näsberg

Circles of power kom ner med 2 stycken DKW:s som ritade fyra lakritsränder varje gång dom klev på gasen och visade även hur man gör piruetter med fyrhjulskrafs. Lite smolk i ena bägaren vart det när transmissionen tog ut skilsmässa från resten av Tobbes bil, hoppas det gick bra och att han snart är tillbaka. På återseende.

Johan Keller, Circles of Power Foto: Erika Näsberg

Kampen om den åtråvärda pokalen levde vidare och ingen höll igen på krutet, det gick brett, bredare och bredast. En av dom som bjöd upp till kamp var kände Jim Nordqvist men efter flertalet jämna rundor så stog där en ensam vinnare av pokalen nämligen Johan Andersson med sin BMW e36:a som bregöttade bäst av alla den här kvällen, stort grattis Johan.

Foto: Erika Näsberg

Kvällen bjöd även på ett efterlängtat familjevarv som många passade på att åtnjuta och kanske var det någon som kände att det här med att köra på bana vore roligt. Och för den första gången kunde vi visa upp vår nya orangea och sponsorbeklädda bärgningsbil, dock inte helt klar för action än. Grillen fick kämpa för att hålla tempot uppe gentemot dom hungriga gästerna och barnen fick sig ett godisregn så dom höll energin uppe.

Foto: Erika Näsberg
Foto: Erika Näsberg
Foto: Henrik Larsson

Så tog även denna kväll slut. Åter igen vill vi tacka förare, publik sponsorer och funktionärer för en trevlig kväll, tack och bock!!!

Foto: Erika Näsberg

27 juni 2018 – En kväll utan fotboll

Ja, fotboll – motorsport, fotboll – motorsport…
Vilket val gör man?

Är man sådär nördig så hann man ju både och i onsdags. Vi hade ju rejäl konkurrens mot den stundande matchen som alla pratade om! Vi märkte även lite skillnad i publikinsläppet, efter att slutsignalen hade ljudit.

Foto: Henrik Larsson

Soligt som i princip alltid på onsdagar och en trevlig kväll till ända, i stort sett helt utan större fadäser. Inga rejäla avåkningar, inga bogseringar och tack och lov – inga bränder av nåt slag heller!

Några stackare fick stopp ute på banan men lyckades ta sig in för egen maskin. En av dessa var Svante Sörmark som kör en Super 7.

Foto: Henrik Larsson

Svante har gästat oss mycket förut och igår var det dags igen, nu har han ju dessutom turbokonverterat bilen! Alltid roligt och se ”gamla banrävar” på återbesök!

En bil som blivit lite stammis hos oss är den riktigt gröna Golf GTI´n. (E – illgrön, reg NRS) Den har gästat oss flitigt hittills i sommar så vi hoppas det blir lika flitigt resten av säsongen med, den ser ju ut att gå riktigt bra dessutom. Vi må nog boka in en liten intervju där och kika närmare under huven!

En förare vi däremot liksom bara ”gatt” intervjua var ju Jimmy ”Sudden” Sundin från Timrå, som kom i en riktig nackomvridare! En Opel Olympia Rekord från 1958. Inte så märkvärdigt tycker ni? Säg oss då om du sett en sådan med en  V8 nån gång! Inte? Nää de trodde vi väl inte heller.

Foto: Lennart Ekvall

Vi tog en liten snabb intervju med Jimmy för att höra vad han haft för sig i garaget!

Vad det är du gästar oss med!
– Det är en Opel Olympia Rekord, årsmodell 58. Med en Cheva bigblock V8 på 454cui (dvs 7.4 liter) & 8-71 kompressor & power glide automatlåda. Balkchassie med 4-link och coilovers bak. Skivbromsar runt om, och kuggstångsstyrning. Crome molley-bur, breddade hjulhus.

Kvällen till ära hade ju Jimmy monterat på börn-däck, för efter nåt varv på banan var ju planen just att få börna lite. Men det satte ju en jäkla packning vid kompressorn stopp för. Surt sa räven. Men ”Sudden är inte vilken räv som helst, så vi gissar på att det sitter nog nästan en ny packning på plats senast 24 timmar efter onsdagskvällens slut.

Berätta – hur kommer man på att man ska bygga nåt sådant här?
– Jo, jag blev erbjuden karossen för cirka 3 år sedan, men avstod. Motor och kompressorn har jag haft länge ståendes, tänkte sälja det i vintras. Tog fram alla grejer och hade ett byte på gång, men i samma veva som den tilltänkta köparen börja dra sig ut så kom en polare förbi garaget och fick syn på motorn och sa utan tvekan att den där motorn skulle du minsann haft i den där Opeln du avstod!

Och där började en litet frö växa i herr Sundins huvud… Dom mätte motorn, åkte och mätte på Opeln – som faktiskt stod kvar på samma ställe och fortfarande till salu, som dessutom hade varken torpedvägg eller golv vid tillfället då, fler idéer tändes i huvudet på de båda killarna

Foto: Henrik Larsson

– Och sedan var det väl i princip kört kan man säga, skrattar Jimmy, som kallade sig själv både lite impulsiv och dum i huvudet vid det tillfället. Vi på Bus gillar dock den kombinationen på folk, i positiv anda sett. Eftersom det bruka generera – som vi även såg igår – i spännande fordonsbyggen!

Sagt och gjort, i slutet av december så stod Opel där i garaget, utan motor, ingen låda, fortfarande ingen torpedvägg eller golv, inte heller nåt elsystem eller soppasystem och listan fortsätte.

– Den var i princip tom haha. Bakaxeln fanns i alla fall på plats och i bilen låg det lite diverse detaljer med. Så lite dygnetrunt-skruvning för att få ihop den till sommaren var ju ett faktum då. Snittat 40-45 timmar i veckan efter jobbet då för att från skratch till klar få ihop den!

Jimmy fortsätter och berättar att han har försökt bygga ihop den så original till utseendet som möjligt. Med alla listor och grejer. Även blandat rätt färgkulör för att kunna måla allt ombygge och svetsning. Vi gissar att vi inte sett de sista av Jimmy än, vi vet att han känner lite börn-revanch!

Vi på Bus1 kände ju dessutom att de va lite självklart att detta även var vår Veckans Buse! Så vi passar ju även på att gratulera till denna titel och fräna pokal.
För er som inte vet så är ju detta en titel som förpliktigar, man skall ju infinna sig på Grande Finale den 8 september för att kunna fajtas om titeln som Årets Buse!

Foto: Lennart Ekvall

När vi ändå nämner pokaler och titlar så hoppar vi raskt över till vinnaren av veckans tema – Stiligaste euro/japs Veteranaren. Det var inte allt för många deltagare i denna kategori igår och den titeln och pokalen gick till Mikael Flodin och hans Toyota Corolla från 1986.  Vi gratulerar Mikael å de varmaste till denna trevliga titel!

Foto: Lennart Ekvall

Nästa vecka är temat ”Fetaste Bredställ” -hmmm DET kan ju bli intressant, spännande, rökigt och mumsigt, bättre än ett kinderägg alltså ?

Något vi även vill nämna är våra besökare från Ångetrakten. Vi har precis som från Östersund, nästan alltid ett stadigt gäng besökare från Ånge med omnejd. Skoj, det är ju trots allt en bit både till Ånge och Östersund. Kommer ni ihåg den förra Supersnaken ifjol? Igår såg ni David en vit Mustang 2a.
I princip alla besökande vi har ifrån Ångetrakten, är tack vare en motorfanatiker -Robert Skutt Svedman! Kom upp till oss i tornet nästa gång du kommer och säg hej så vi får surra lite!

Och som vanligt så hade vi ju även lite olika utlottningar på b.la entrébiljetterna och reg.numren på era bilar. Så se inte till att kasta biljetterna under kvällen, se till och lyssna på speakern istället så ni inte går miste om något pris. Vi har sjukt fina priser sponsrade! För att nämna några – Zip Tuning sponsrar med presentkort, 50% på valfri optimering. Vilket betyder att presentkortet kan vara värt rent av 5000 spänn!!! SC Styling har sponsrat presentkort på 500kr som vi lottar ut ett varje onsdag dessutom. Opus Bilprovning i Härnösand har sponsrat med rabattkuponger på besiktningar, även dessa på 50%! Vi är så stolta och ärade för dessa sponsringar så vi vet inte var vi ska ta vägen ibland!

På finbilsparkeringen så gästades vi denna onsdag av Japsnorth.  Det kom ett gäng av blandade modeller och ställde ut, superkul! Givetvis är ni välkommen åter också grabbar! Kanske rent av testa bilarna ett heat nästa gång, hehe.

Inbjudna gäster var även Molin Bil från Sundsvall som hade med sig, även dom lite blandande bilar för publiken att lägga ögonen på. Dom hade även en BMW som flitigt och inte alls så värst långsamt tog sig runt banan igår med. Jonas Grahn som är en kille som gjort många varv på många olika banor satt bakom ratten och är absolut inte rädd för att testa vad bilen går för, för er som var på plats märkte nog det rätt snabbt också.

Foto: Henrik Larsson

Vi är oerhört glada när föreningar, klubbar, företag och alla hör av sig och vill gästa oss som ett gäng. Riktigt jäkla roligt är det. Vill NI gästa oss – hör av er till oss på info@bus1.nu

Nästa onsdags gästas vi av North Motor Club! Det är dom som b.la arrangerar gatbils-cruisingen på Nostalgidagarna i Härnösand som är nu i Juli!

Tack alla besökare, förare och funktionärer för denna onsdag – vi ses nästa vecka!
P.s, alla barn – dåååå blir de godisregn!!!!

Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Henrik Larsson
Foto: Lennart Ekvall
Foto: Lennart Ekvall
Foto: Lennart Ekvall
Foto: Lennart Ekvall
Foto: Lennart Ekvall
Foto: Lennart Ekvall
Foto: Lennart Ekvall

20 juni 2018 – Skalbaggar och Albatrosser!

Vad har hänt tänker du, har Bus1 blivit en djurpark….?

Näe, inte riktigt så långt har vi gått. Vi hade däremot glädjen att få besök av MC-gänget Albatross, Sundsvalls egna VW-dyrkare Twin Peak Boxers samt Örnsköldsviks Bugfans. Detta medförde att antalet djur drastiskt ökade på anläggningen.

Foto: Roger Modigh
Foto: Roger Modigh

Vädrets makter var med oss! Vi hade även med oss några tappra snesladdare som inte valde Mantorp och Gatebil som gick av stapeln helgen innan, som kom och slirade bort lite gummi och bildade rökridåer värdigt ett kinesiskt nyårsfirande.

Foto: Robert Strandberg

Där hade vi en efterlängtat comeback med Jim Nordquist, som rattar en Nissan S14 med en Toyota 1,5 JZ puffra på 570hk . Sägas bör, att ”riskokarn” är något anpassad för ändamålet, det vill säga – den har INTE original styrvinklar som kanske några har lagt märke till. För den oinvigde så tror man att något har gått sönder, men allt är där för att man ska kunna köra så brett som möjligt och ändå ha full kontroll. Toyota, modell Supra, har även fått bidraget med en förstärkt växellåda som verkar hålla i vått och torrt. Vi önskar Jim STORT lycka till inför den fortsatta satsningen!

Foto: Roger Modigh

Även ett annat nu mera välkänt team, Orange Bullit Racing, var här och testade greppet. Det summerades med att det var obefintligt, precis som sig bör. Volvons stall består nämligen av 8 burkar ystra Audi-pållar som inte kommer nöja sig med något mindre än 100% däcksrök. Ses framöver killar!!

Foto: Bo Ulander

Vi tackar även de andra driftarna som kom och gav allt!! Väl mött igen.

Foto: Bo Ulander
Foto: Bo Ulander

VW-klubbarna gled in med olika varianter av det tyska folkmärket, det var allt från den klassiska bubblan/beetlen till den så på 60- och 70-talet populära folkabussen som så lätt förknippas med hippies och festivaler, men även för oss som kom ihåg, Televerket.

Foto: Bo Ulander
Foto: Vincent Berglund

Det fanns en tid då dessa gamla folkbilar inte var mer värd en 1 Östtysk Mark på den svenska marknaden men tjimtjolaboom så är dom superheta, så har du rätt objekt stående så kan du ha pensionen säkra! Så ut och kolla ladorna och skogsdungarna, för hittar du en med till exempel delad bakruta så renovera den eller hitta rätt köpare så kan du köpa rätt mycket smågodis för dom slantarna. Mattias Larssons VW typ 3 1600 Fastback aka ”Rutan” är en modell som man sannerligen inte ser varje dag, mycket trevligt, eller som tysken sa när han klev in på nudistbadet; Sehr schön.

Detta har Twin Peak Boxers och Öviks Bugfans noterat och renoverar och sköter dessa klenoder med allt vad det innebär, vilket syns på objekten. Superkul att se att dom lever vidare. Stort tack för besöket och välkommen åter fläktfolket! 

(Bild från förra veckans bus)

På MC fronten var det en relativt lugn kväll, några tvåhjulingar hade dock hittat dit och vågade sig på att testa både maskin och hoj. Detta leddes som vanligt  av NRS som ger bra tips och hjälp vad gäller banåka. Som alltid när det gäller banåka, bilar eller MC, kan allt inträffa och ibland infinner sig oturen som det tyvärr gjorde för en herre. Lyckligtvis klarade han sig helskinnad tack vare all skyddsutrustning som han bar. Vi håller tummarna för att allt fortsatte bra och att hojen och han syns på väg och bana inom en snar framtid.

Foto: Christer Hägglund
Foto: Robert Strandberg

Dock kan man säga att den sedan 1983 Härnösandsfödda MC klubben Albatross kom med ett gäng härliga hojar. Dom brukar själva ha Onsdagsträffar där dom besöker lokala utflyktsmål. Som Henrik Skyttberg, en känd medlem och profil sa;
– ”Det är alltid kul att komma hit och träffa likasinnade och kika på banåkningen. Ett familjevarv med Harleyn kändes som en kul grej och man lär sig ju att det går att köra soffa med knäskrap också”. I framtiden kanske vi får se några fler Albatrosser skrapa knäna på banans alla kurvor. 

Vi snubblar vidare och attackerar banbilssegmentet och där fick vi se två stycken nya bilar men inte så nya förare ta sig an Mittsverigebanan. Bo Grelsson, en kändis på Bus1 kom med ett blånytt åk, nämligen en ny Honda Civic type R, en högvarvig kärra som med sin berömda v-tech turbomotor spottar ut enorma 320hk och 400Nm och ljudet kan liknas med en argsint Singersymaskin. Nu är det bara att nöta på och köra in bilen Bo!

Foto: Vincent Berglund

En annan Kille som vi har lärt känt är Lennart Brandström som vars Opel GT hettade till på ett tidigare Bus, han kom nu med en annan kärra, nämligen en Hyundai med över 300 ystra hästar gnäggandes under huven. Dessa gjorde sitt allra bästa för att öka däckskontot för Lennart. Väl mött igen.

Foto: Roger Modigh

Det fanns även en hel del andra banbilar som testade både förare och bana den här kvällen, vi fick se allt från Ban/rally-Peugeot till wankelmotor Mazda i form av RX8. Även Robban Jonsson kom o brände några varv i sin Mustang, kanske vi får lite fler detaljer om den framöver. Skoj att se den stora bredden och variationen på fordon.

I onsdags fick vi tillfälle att köra det efterlängtade familjevarvet som vart väldigt uppskattat, i mån av tid så kommer vi att köra det så att så många som möjligt ska få känna av och lära sig banans sträckning under ordnade former, det vill säga i låg fart och ingen lek och omkörningar, kön leds och avslutas med Bus1:s fordon.

Något som alla mindre vuxna alltid längtar efter är godisregnet som vi kör med lite då och då, detta medför en mindre hysteri likt när Mora träsk äntrar scenen, detta välkomnar vi. Det kommer även finnas fiskdamm om man ytterligare vill öka energin hos alla redan glada barn. 

Vi tackar så klart alla sponsorer, funktionärer andra inblandade samt allra mest dom det bygger på, förare och publik.

Nu laddar vi om och siktar på det kommande Bus1, vi har beställt fint väder och i skrivandets stund ser det ut att slå in. Kom ut och käka en burgare, surra runt, glo på en massa fina fordon och må gott.

Foto: Robert Strandberg
Foto: Robert Strandberg
Foto: Bo Ulander
Foto: Bo Ulander
Foto: Christer Hägglund

Väl mött nästa gång!
/Mattias, Bus1

13 juni 2018 – En rykande het Bus1-kväll!

Vilken kväll! Nästan så man skulle kunna säga att vi hade i alla fall tur med vädret.
Vädret var väl i och för sig inte strålande sol och klarblå himmel. Det var mer svensk sommar – småblåst, moln och endast enstaka solgnutta. Men värme! Ja si de hade vi ändå. Kanske lite VÄL mycket värme med rent ut sagt.

Spanar efter bilar och hojar kanske?

Vi börjar från början med ”vilken kväll” – Det hela startar med att vår räddningsfyrhjuling är försenad ner, vilket gör att vi inte får släppa ut några fordon på banan innan allt är på plats. I väntan på det så var planen att spela lite musik och vara allmänt glada, meeeen tji fick vi! Rätt jäkla plötsligt tystnade musiken, utan att vi ens hade spelat Tomas Ledins gamla dänga. Men aja, jäsiken, en propp har gått. Operation ”öppna proppskåp utan rätt nyckel” inleds, vilket inte var den lättaste
operationen inte. Efter några dåliga framgångsförsök så får vi tag i en nyckel inne i Härnösand och det hurtar iväg en bil för att hämta den. Under tiden tappar vi mer el på andra håll, så vi går ner till ställverket och slår av huvudströmmen i väntan på nyckeln med stort N. Sedan så, ny fas på plats och vi förväntar oss att allt ska funka galant när vi sedan knackar igång strömmen, men inget händer, Vi kliar oss i skallen en minut innan ”värmeböljan” kommer och det vrålas i walkie talkien; ”STÄÄÄÄNG AV STRÖÖÖÖÖMMEN” Vi hade minsann fått oss en mysig kabelbrand!

Det är inte riktigt så här det SKA se ut

Well well, det var ju bara att köra på utan musik, speaker och kaffebryggare. Vi fick gå runt och leka högtalare och berätta för folk vad som händer. I vilket fall så hade vi vid det här laget fått räddningsfordonet på plats och vi kunde åtminstone släppa ut
dagens första fordon på banan, och det var motorcyklarna som hade fått äran att starta denna dag!

Foto: Bo Ulander

Under tiden körningarna kommer igång och flyter på så har vi en elektriker som pysslar och kopplar och snart så hade vi både ström till speakertornet och kaffebryggarn. Frågan är vad vi hade saknat mest om inget funkat under hela kvällen – den där värmande koppen kaffe efter solens nedgång eller Kenneths hesa sprakande stämma. Vi låter var och en göra sitt eget val där…

Vår eminente speaker, Kenneth

Under tystnaden och lugnet på själva banan så kunde besökarna beskåda våra utställare extra noga i alla fall. Orange Bullit Racing, med sin Audi V8-matade 240 kom och ställde ut bilen. Dom har ju fortfarande lite vajsing så bilen var inte riktigt redo för bana denna onsdag, men förhoppningsvis nästa onsdag!

Bredvid det gänget hade Kenneth Lunneborg smugit fram och ställt ut sin dragster till beskådning, och även till publikens jubel, gjorde en uppstart. Vi undvek att göra en decibelmätning exakt just då kan vi säga, haha.

Foto: Henrik Larsson

Gäster denna kväll var även Timrå Trial. Dom gjorde i ordning en liten bana för uppvisning och hade dessutom plockat med sig två mindre hojar för att alla barn skulle få prova på! Mycket trevligt besök, och vi hoppas dom gärna återkommer till oss i sommar.

Timrå Trialklubb
Timrå Trialklubb

Ett tack riktar vi även till P.Ohlsson Motorsport som tar m ed sig produkter från Mothers till försäljning, han kommer att vara med de flesta onsdagar i sommar.

Kvällen i övrigt på banan hade mest fokus på banbilar och motorcyklar. Mest eftersom de flesta driftingbilar hade börja styrt kosan mot södern och Gatebil. Dock hade en tapper riddare, eller vi menar – en tapper driftare valt att komma till oss istället! Simon Andersson med sin knallorangea 240!

Foto: Bo Ulander

Men apropå hojåkning: Iår har vi ju samarbete med NRS, Norra Roadracing Sällskapet. Viket betyder att vi har utbildade instruktörer på plats varje onsdag. De vill säga ett perfekt läge för dej som funderat på de där med att prova sin hoj på bana. Här har man världens chans att komma och få bra hjälp, tips råd och input av dessa grabbar! Hur kung är inte det!!! Björn med vänner tar oerhört gärna emot både er och era funderingar och frågor!

Banbilarna då! Givetvis var en av våra stammisar på plats – Lennart Brandström i sin lilla röda Opel GT. Lennart har ju haft en del otur med bilen, allt från att trilla av domkraften i depån till bromsar som aldrig ville sluta krångla, men nu så verkar ju bilen lira riktigt bra! Ett problem han även haft med bilen är ju att den är så låg. Exempelvis så får han ju backa in i depån för att inte slita bort halva spoilern fram.
Detta har han dock löst med att montera in hydrauliska lyftare, smidigt värre med att bara trycka på en knapp när man behöver en högre bil. Och efter en två tre varv på banan så upptäcker Lennart att den inte håller trycket som den ska och sjunker ihop. Så han rullar in i depån för att kika på saken. I samråd med sonen så tänker dom bara att vi höjer bilen lite, sagt och gjort och Lennart trycker på knappen.

Foto: Bo Ulander

MEN, vi som håller på med bilar vet ju att det finns ju inget som heter ”bara” i bilvärlden, och så även samma lika här. PLÖTSLIGT börjar det att ryka under motorhuven, vilket en av våra funktionärer snabbt ser och börjar springa med brandsläckare mot bilen. Under tiden öppnas ett stycke motorhuv och vad finner vi under ett stycke motorhuv – jo eldsflammor! Och vad gör man med massa eldflammor – jo man släcker. Sjukt snabb på plats och släcker branden är den funktionär som snappade upp röken redan där direkt från början!

Backupen kommer snabbt efter, våra räddningsmän på fyrhjulingen som lånas ut till oss av Dahlboms Motor i Älandsbro varje onsdag. Otroligt snällt av dom och en otrolig tillgång för oss! Vid en inspektion och lite tvätt sedan så visar det sig att det baske me inte var långt ifrån, alltså frågan om max ett par minuter att bilen hade minst varit en kabelhärva mindre, kanske ännu mer skador om det inte varit för denna blixtsnabba funktionär, så kvällens hjälte – Vilgot Svedlund! EN APPLÅD TILL GRABBEN!!!

Foto: Jenny Lindström

Senare under kvällen kommer Lennart upp till oss i tornet och tackar innerligt för den insats som gjordes på bilen. Han erkänner att hjärtat dunkade riktigt hårt när han trodde han skulle förlora sin ögonsten! Ja det är ju funktionärerna du ska tacka säger vi. Ja de ska jag absolut göra med säger han och fortsätter
– Därmed skänker jag en rejäl summa pengar till kvällens funktionärer som dom ska få göra nåt riktigt gott för och ha roligt, det är dom verkligen värda! Vi står med gapande munnar och bara häpnas! Vilken uppskattning, vilken givmildhet! Wow
liksom! Vilgot utlovas även en medåkning bara bilen är fixad efter branden!

Vi passar ju på att inflika här att vi är ju stolta över våra funktionärer minsann!

Vad händer ute på banan då, joo Simon tar några varv med 240n, det glider på fint men snart så tycker han sig höra nåt missljud och han smyger tillbaka in i depån, tack och jäkla lov visa de sej att vara ett falsklarm! Skönt, hur ofta är det rök utan eld liksom, det fick vi ju nyss erfara i depån så att säga.

Allt flyter på fin i övrigt på banan hela kvällen, ända tills de börja lacka mot slutet, då springer de lite läck på Audi 80n och det blir en liten sanering av glykol. Ingen större sanering, utan en fort avklarad. Tack vare Nordins i Härnösand så har vi ju tillgång till soptraktor som framförs av eminente förarn Benjamin, som snabbt är ute på plats för att sopa bort resterna. Men pang tjoff bom, såååklart att det skulle gå en hydraulslang på den då, så då blev den där lilla saneringen plötsligt stor, trist nog. Så
det var bara att stänga banan för kvällen för de där skulle ta ett tag. Så det blev en tokig kväll på alla vis, men definitivt en kväll att minnas i alla fall, det är ju säkert det!
När i princip allt gick på tok typ. Men allt ordnade sig i slutänden och det är ju de viktigaste, vi fick fortsätta lyssna på Kenneths ljuvliga (?) stämma och den där värmande kaffekoppen var säkrad!

Slutet nått och de mesta gott i alla fall, så avslutar vi med att berätta vem som blev kvällens Buse! Det blev Fredrik Bergkvists fräna inte helt original Saferoad-strajpade Bubbla! Med denna räser skall han rulla ner till Streetweek snart med och starta! Och är man nyfiken på den så kom upp på nästa bus i midsommarveckan, den 18 juni, då kommer den tillsammans med Twin Peak Boxers att besöka oss!

Foto: Bo Ulander

Tyvärr har vi ingen att utnämna till veckans tema-vinnare, ”Skitigaste Bilen” – jössenam vad alla kommer i putsade bilar DÅ! Skämmes på er! 😉 Lova oss att komma i skitiga bilar nästa onsdag så vi kan se till att få lämna ut en utmärkelse då istället då! Kommande onsdags tema är coolaste 2-hjulingen, så lämna alla 4-hjuliga bilar hemma minsann, såvida ni inte har en skitig bil förstås!! (Eller om ni prompt behöver en bil för att transportera er till oss – då är det också okej med 4-hjuliga fordon). (Eller om ni ska köra ert 4-hjuliga fordon på banan. Det är också okej!)

Vi ses nästa vecka!

30 maj 2018 – Äntligen BUS1-premiär!

Så var dagen D äntligen här, med ett äkta Bus1-väder, det vill säga soligt och uppehåll, så sken fordon och människor ikapp. Parkeringen fylldes på och kön ringlade sig allt längre till grillkiosken och det nya försäljningsstället under det lilla taket. Grillröken låg lika tät som efter en dieselmerca från 80-talet men hastigheten på grillmästarna var betydligt högre och lukten betydligt angenämare. Dock var detta bara en föraning om vad som skulle ryka mest denna kväll.

Så var det dags att släppa på fordonen på banan, dessa var uppdelade i olika grupper beroende på vilken typ och kategori man tillhörde. Vi såg MC, banbilar och driftingekipage turas om att nöta på asfalten så den nästan veckade sig. Vi fick se både nya och välkända ansikten svettas under hjälmarna denna afton, som till exempel Jonas Ericsson, ZIP Tuning, som förtjänstfullt lät sitt franska årgångsvin lufta sig ordentligt . Det är inte en allt för vanlig syn här uppe i Norrland att se en Renault Megane RS Cup piskas runt på en bana. En härlig dos med 250hk från fabrik men man kan väl tänka sig att några ponnysar har käkat kraftfoder den sista tiden då den går oförskämt bra.

Vi hade även besök av ett flertal Mazda miator av olika årgångar som åt upp kurvorna med hull och hår, man kan ju undra om dom behöver släppa på gasen en enda gång på ett varv, dom är inte dom motorstarkaste men i förhållande till den lätta vikten så går dom riktigt bra på bana. Vi hoppas på att dom kommer tillbaka ännu manstarkare och som miataklubb framöver.

Även en kändis bland 2-hjulingarna kom förbi nämligen Marcus Edholm som gled majestätiskt förbi muren på bakslangen med sin nu mera kända mohikanhjälm, kanske man får se honom med samma frisyr utan hjälm också i framtiden, vem vet? Hur som haver är det roligt att se att honom återvända även denna säsong med sin MC.

På finfordonssparkering så ställdes det upp en hel rad med mer eller mindre antika mopeder som gav oss vibbar från fornstora dagar när man jackade kolvar, drevade o lät 50 cc ( läs70cc) cylindrarna varva så nållagren skrek i vild förtvivlan. Peter Bergman kom med en nylackad flakmoped som enhälligt fick pris som schysstaste lacken…bra jobbat där Peter. Dessa klenoder togs dit av moppeklubben Hernö Börners, det tackar vi för och hoppas på återseende i sommar.

Och sen var det som sagt det här med vem eller vad som gav mest rök den här kvällen, troligtvis låg grillmästarbusarna sömnlösa denna natt efter att bara ha blivit tvåa. En vettvilling från dom jämtländska skogarna kom ner och visade vart rökskåpet ska stå, fyra nollor i grillen men absolut inte en femte bakom ratten gjorde processen kort. Björn Lersäter heter han, inte okänd vid det här laget då han i flera säsonger förgyllt evenemanget med sin närvaro och många gånger tillsammans med flera andra audivänner från samma landskap. Med ca 950hk under huven gjorde han inte bara ett varv per varv utan gjorde även en extra ballerinapiruett framför en jublande publik, det gillar vi.

Men han var inte ensam om att ha dåligt med fäste, Herman med sin ”något” modifierade BMW e36:a kom på besök och förärade oss med några galna bredsladdsvarv , några som såg ut vara tandemdrifting med kvällens bus1-pokalvinnare John Martinsson som körde japansk riskokare i form av en blå Nissan s14. Tack Herman för ett gott samarbete och grattis John till pokalen.

Några medåkares underkläder fick bekänna färg när dom togs på några rundor runt driftingslingan, kan ana att det var en speciell upplevelse att åka sidledes utan att själv sitta vid ratten.

Kvällen började ta slut och dimman som legat tätare än slaget vid Lutzen började att skingra sig och man kunde ana att värmen började ge med sig, då var det dags att summera premiären. Tack till alla förare, publik, funktionärer, brandmän, ambulansförare, sponsorer och inte minst sagt vädret. Utan er så skulle vi inte kunna köra det här eventet och vi hoppas på ett fortsatt gott samarbete, på återseende nästa Onsdag på Bus1.

Fotografer till ovan bilder;
Christer Hägglund
Bo Ulander
Erika Näsberg – Aliva Photography
Roger Modigh – Brawehearts photography
Robert Strandberg – Shootstuff.se
Christof Rundqvist – Crndqvist Photography

Text:
Mattias Norberg

Skulle DU vilja vara en av oss?

Varje år söker vi såklart glada prickar som skulle vilja vara en del i vårt crew!
Som funktionär så finns lite olika uppgifter, man kan t.ex sitta ute på banpostering, i entré, sekretariat, kiosk och flera mer mera.

För er som hakar på erbjuder vi funktionärsutbildning inklusive brandövning. Och på evenemangen givetvis käk och sådant.

Är du nyfiken? Hör av dig!
Från 15år är man välkommen att vara med, någon övre åldersgräns har vi inte. Tjej, kille, dam, herre – spelar ingen roll!
Skicka ett pm till oss på Facebook (eller maila till info@bus1.nu) om du vill vara med, eller har frågor, funderingar eller liknande.

Det finns givetvis inget tvång att man måste ställa upp alla onsdagar, men desto fler ju mysigare!

Vill man så får man gärna dela inlägget, man vet ju aldrig var man hittar nån som känner nån som är bekant med nån som är nyfiken och intresserad!

Häng på och var en del av Västernorrlands enskilda största motorevenemang!

Hej svejs // Mattias, Jenny, Kenneth & Stefan

Nu öppnar vi för ackrediteringsansökningar

Säsongen närmar sig med stormsteg, om mindre än en månad körs årets första evenemang på Mittsverigebanan! Näe, det är inte BUS1 som drar igång, men likväl ett evenemang som arrangeras av gänget bakom BUS1, nämligen Full Fart Event AB.

Den 9 maj är det dags för en frikörningskväll, eller en Avrostning som det valt att kallas. Just den kvällen är vigd år driftingen, och enbart drifting kommer att köras under det tillfället. Veckan därpå, den 16 maj, är det istället dags för banbilar och hojar att komma ut på banan och skaka av sig ratt- och styr-rosten. Mer info om de specifika eventen finner ni på Facebook, Avrostning Drifting samt Avrostning Bil & MC.

Så, därför är det nu alltså dags för dig, FOTOGRAF OCH/ELLER FILMARE att skicka in din ackrediteringsansökan – om du önskar fota/filma från annan plats än publikplats.
Snabba på, snart är det dags för start!

 

Du kan naturligtvis samtidigt ansöka för det/de tillfällen du avser besöka oss på BUS1! Vi vill dock informera om följande angående säsongsackrediteringen.

Säsongsackreditering för BUS1 kommer finnas även 2018. Vi önskar dock att ni tänker igenom om ni faktiskt har behov av en säsongsackreditering, det vill säga att ni planerat att göra täta besök hos oss under sommaren samt att du/ni har tid och vilja att bidra med era bilder till oss. Vi prioriterar säsongsackreditering till de som redan ifjol visade att de kommer besöka oss, samt levererat bilder enligt vårt önskemål.
(Vi har naturligtvis förståelse för att oförutsedda saker inträffar och att man inte kan garantera att man kommer vara på plats exakt varje gång. Men med en säsongsansökan så ska ditt mål vara att besöka oss så ofta som möjligt).

Du hittar ansökningssidan via Kontakt i menyn ovan, eller genom att klicka på denna länk!

Välkommen med din ansökan!

Märkesklubbar – se hit!

Hej på er!
Trots snömängden ute så sitter vi ju såklart och planerar säsongen 2018 för fullt.

Skulle ni som märkesklubb, motorförening eller liknande gäng vilja besöka oss och ställa ut tillsammans, och/eller även köra kanske.
Får vi veta i tid att ni planerar in en onsdag så kan vi ordna så ni får en utställningsplats tillsammans och även göra reklam för att ni kommer.

Så kontakta oss via Mattias Norberg via mail: mattias@bus1.nu

Välkomna!

BUS1 söker skribent för säsongen 2018!

Vilken chans!

Är du en BUS1-fantast? Kan du allt om bilar, besökare, väder, korv-ätning och kaffedrickning? Eller tycker du helt enkelt att en sommar utan BUS1 vore sjukt tråkigt och vill berätta för omvärlden om hur sjukt kul vi har på onsdagskvällarna?

Faktum är att man inte BEHÖVER kunna allt om allt. Långt ifrån. Ett gott humör, ett halv-okej minne (har man dåligt minne så finns ju papper och penna att tillgå under våra kvällar, samt en uppsjö av bilder från våra fotografer) och en vilja att skriva är faktiskt allt som behövs. Du behöver inte vara en mästare med ord och stavning, stöttning finns om så önskas. Huvudsaken är att du ha viljan.

Vi söker alltså någon som vill skriva BUS1-reportagen efter våra bus-kvällar sommaren 2018. Någon som vill vara en del av vårt team. Är det du?

Skicka ett mail till info@bus1.nu, berätta vem du är! Det går även bra att skicka ett mail om du har frågor till oss.

Hörs, hej!

2017-09-02, Bus1 Grand Finale

Hur ska man ens börja sammanfatta en dag som den finallördag som vi nyss har upplevt?! Det saknas ord!

Bilar och motorcyklar började dyka upp redan innan nio. De fick komma in och ställa upp i besiktningskön, som snart sträckte sig hela vägen från tornet och ut genom grindarna. En otrolig uppslutning redan så tidigt!

Och en fantastisk uppslutning blev det verkligen. Depån var fylld till bredden, vi hade ekipage i övre depån och vi hade ekipage ute på grusparkeringen. Omkring hundra inskrivna förare hade vi. Bara en sån sak! Makalöst! Wow! Och dessutom – vi hade ju alla er fantastiska besökare! Runt 1100 besökare hade vi i lördags. HUR fantastiskt är inte det?!

Vi fyllde snabbt upp den nedre parkeringen, den på andra sidan vägen, och sedan fyllde vi upp vår ”vanliga” parkering. Vi tror även att ni hörsammade vårt önskemål om samåkning, för trots den otroliga besökssiffran så ryktas det om att vi lyckades undvika att skapa allt för mycket köbildning ute på E4, och det är glädjande både för oss, E4-trafikanterna och polisen. Så tack för det!

Och hörrni. Vi måste berätta en sak, ifall ni mot förmodan har missat det. Visste ni att vi i lördags fick vår alldeles första Bus1-förlovning?! Så här var det. Amanda Dahlin tog för några veckor sedan kontakt med Bus1 Crew och hörde sig för om vi var sugna på att hitta på lite hyss. Eller ja, hyss och hyss, hon förklarade att hon ville fria till sin Kristoffer ”Pettson” Pettersson på finalen, så från oss fick hon sitt första ja! Självklart ville vi vara del i detta. Vi tog kontakt med Dennis i Team WL Racing och ordnade en medåkning för Pettson, då detta var ett litet villospår då han även fyller år om några dagar. Nu blev det ju dock som det kan bli med driftbilar ibland, Dennis fick problem med bilen och då ställde istället teamkamraten Mattias upp med sin Saab-Supra och Pettson fick sin medåkning. Under tiden som han sladdades runt på banan så berättade vår allsmäktige speaker Kenneth för publiken vad som var på gång att skulle ske, och planen sattes i verket. Mattias parkerade framför tornet, Pettson fick kliva ur bilen, och där tog Amanda vid. Spana in klippen nedan – även ni utan Facebook kan se det!

HAN SA JA!

Vi är så glada och ärade över att vi fick vara en del i er förlovning, och vi önskar er varmt grattis och ett stort lycka till inför framtiden! Och ni vet väl det, vi kan fixa präst eller annan vigselförrättare till banan. Just sayin’… 😉

Nu ska vi förflytta oss från en slags kärlek till en annan. Något som vi alla på Bus1 har gemensamt är ju kärleken till motorfordon av diverse olika slag. Och vem är det man tänker på i fråga om ”diverse olika slag”? Jo, Robert ”Skutt” Svedman såklart! I lördags hade han äntligen fått med sig ett fordon till banan – och inte vilket fordon som helst! Denna lördag blev det en dkw hotrod som både fick gå som banbil och som driftbil! Han deltog även i DB-garagets billjudstävling! Det var bara hojarna som den inte fick släppas lös med, det var ju två hjul för många… Men å andra sidan, med Skutt vet man aldrig, han kanske kan trolla med knäna och vips har han en tvåhjulig dkw. Det vore väl nåt? 😉 Men, den här finalen fick den behålla alla fyra däck och behålla sin bil-status.

 

Så här beskriver Skutt själv sin bil:
Kaross DKW 3=6 1957, front DKW F7 1937, chassi hembyggt i 4-kantrör med Opel Vectra löstagbart drag och Cr-Mo-fullbur. Bakaxel från Volvo 740 med egenbyggd upphängning. Framvagn Heidts med dubbla A-armar. Motor är en Chevrolet 305 från en -84 Blazer, lätt överladdad med Weiand 6/71 kompressor och Hollyförgasare. Effekt okänd, men spinner i alla fall. Växellåda 4 on the floor, 4-växlad manuell Zaginaw. Inredningen består av 4 rallystolar, original instrumentbräda, dörrsidor tak mm isolerade och klädda med svart konstskinn. Rattstång byggd av Chevrolet tiltstång och DKW-original kompletterad med Saab och Polarisdelar, klädd med Biltema avgasutblås mm, samt en Grantratt och DKW original tändlås. Pedalställ från Nissan Micra, växelspakställ från Chevrolet Monza. Stereo Infinity Reference framsystem, MTX 10 tum bas i sluten låda under hatthyllan. Huvudenheten är från Pioneer.

Förutom herr Skutt himself fanns ytterligare sex ekipage med bilar/förare som hittat till banan tack vare Skutt genom åren. Imponerande, kort sagt.

Och ja, en sista sak om herr Skutt. Han vann vår utlysta tävling om Galnaste fordonet! Stort grattis, och tack för att du kom!

Nu ska vi röra oss mot fordon på två hjul, nämligen motorcyklarna. Vi hade en stor uppslutning bland hojåkare, precis som på finalen ifjol. NRS, Norra Roadracingsällskapet, var på plats och bjöd förutom grym körning på ett uppvisningsrace. Väldigt roligt att se!

Som vi nämnde tidigare var DB Garaget var på plats och anordnade en billjudstävling. Det är otroligt imponerande att se, och höra, vilka enorma ljudbyggen dessa personer lyckas åstadkomma. Ett och annat billarm gick i samband med vibrationerna från bastonerna, men det är ju smällar man får ta, och ingen skada skedd!

 

Hur gick det i tävlingen då? Jo, prispallen i respektive klass blev som följande:
Lilla klassen:
1:a – Alex Gäfvert
2:a – Emil Hägglund
3:a – Tim Pettersson

Stora klassen:
1:a – Jesper Jacobsson
2:a – Jimmy Byström
3:a – Tom Dahlberg

Grattis till er alla! Arrangören DB Garaget vill också passa på att skicka en hälsning och ett stort tack till sina sponsorer; DB Akuten, Mekonomen Kramfors och Kramfors Gatbilar, och till sist ett superstort tack till Marlene på Kramfors Rekond och Tvätt (KRT)

Hur såg det ut annars på banan då? Jo, bland annat hade både bröderna Ajdén hittat ut till banan igen med sina läckra byggen. Föraren av Cheva Nova hgv´n som ni säkert såg susa runt på banan – han har kommit hela vägen från Falun för att gästa oss på Bus1! Det är hängivenhet det.

 

En förare som gjorde Bus1-premiär var Fredrik Anderholdt Helgesson från Umeå som var på plats med sin rallybil. Han tävlar till vardags i en klass som kallas Nationell Special, det är en klass där alla äldre bilar vars reglemente inte längre är aktivt kör. Till exempel gamla WRC-bilar och annat! Det är en tävlingsklass där man rätt fritt får välja trimningsgrad men övre gränsen bestäms av originalklassens bestämmelser. Bilen är i grunden en Grupp-N (otrimmad 4wd).

Intressant det där med rally, och vi är väldigt glada att Fredrik kom och busade med oss på Mittsverigebanan i lördags!

Och ingen busfinal utan driftare, eller hur? Vi hade ett helt gäng driftare i lördags som visade hur man tar sig runt vår lilla driftslinga på bästa vis. Vi är otroligt imponerade över hur väl årets driftslinga tagits emot, ni har verkligen gjort det bästa av situationen och det uppskattar vi väldigt mycket!

En driftare som väckte en del uppmärksamhet var Fredde Långkvist med sin Volvo 740. Inte vilken Volvo 740 heller, nej, i denna finns det en V12 turbo – 1130 hk / 1367 Nm. Sjukt!

Driftshow fick vi även se från Öviksgrabbarna Herman Jansson och Jocke Ögren, som visade hur twindrift ser ut.

En annan öviksdriftare som ni kanske la märke till var William Hägglund i sin svarta 240? Visste ni att det var första gången han kör drifting på bana?! Riktigt bra kört av honom och helt klart en förare att hålla ögonen på inför framtiden!

Här kommer lite blandade bilder från vår finallördag!

Fotograf: Vincent Berglund
Fotograf: Vincent Berglund
Fotograf: Bo Ulander
Fotograf: Bo Ulander
Fotograf: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Emil Åhman
Fotograf: Roger Modigh
Fotograf: Roger Modigh
Fotograf: Roger Modigh
Fotograf: Jessica Wallin
Fotograf: Jessica Wallin
Fotograf: Jessica Wallin

Sist men inte minst, vill vi rikta ett ENORMT STORT TACK till alla våra fantastiska busfunkisar som gjort denna säsong till vad den varit. Utan er hade vi inte haft något Bus, nu är så otroligt mycket värda och vi uppskattar er alla! Vi hoppas att ni vill göra oss den äran att Bus-a med oss även 2018!

På bilden är bara en bråkdel av våra underbara funkisar, de är svåra att fånga in och samla på bild förstår ni 😉 Så funkisarna på bilden får representera alla våra eldsjälar, och vi tackar var och en av er för att ni varit en del av Bus1 2017.

Nästa säsong kör vi igen!

SÄSONGSSTART 30 MAJ 2018!