Det här får du inte missa på finallördagen!

Nu på lördag, den 2 september, kör vi vår säsongsfinal. Vi håller igång mellan kl 10-17, och här kommer ett urval av vad som kommer att underhålla er under dagen!

Drifting:
Team WL Racing kommer vara på plats med sina två supror och tillhörande förare – Dennis Wikberg och Mattias Larsson. Den motorintresserade kan med fördel spana under huven på Mattias bil – där väntar något… oväntat! Dennis körde på Gymkhana Drift i lördags och placerade sig på en välförtjänt fjärdeplats! Detta trots att han krängde av ett däck under kvällens näst sista körning 😉 Men the show must go on, som det så fint heter, så Dennis krigade sig igenom körningen på tre däck och slutade så småningom på fjärde plats.

På plats under dagen har vi även Herman Jansson och Jocke Ögren, båda från Övik, som viskar om att de ska underhålla oss med lite twindrifting. Grymt! Och vad vore en finallördag utan lite 4wd-drifting? Johan Keller och Jesper Ljungqvist kommer och kör!

Hoj hoj!
Förra året fanns ju som bekant inte Bus1 än, men då fanns Onsdagsbus, och på den finalen så var NRS på plats och gjorde ett uppvisningsrace. Detta var ett populärt inslag hos många, så naturligtvis ville vi ha dem på vår final även i år!

En annan av våra hojåkare som vi hade hoppats få se på banan var vår egen ”stuntåkare” Pontus Westman, Pontus har oturligt nog råkat ut för hjärnskakning och kommer därmed inte köra, MEN han kommer vara på plats med hojen på utställningsplats tillsammans med företaget Brutalteknik och visa upp sig och svara på frågor från nyfikna besökare. Han har dessutom hintat om att han ändå kommer hitta på något slags hyss i slutet av dagen, vad det är får ni veta då 😉

Banbilar – snabbhet på fyra hjul
Kommer ni ihåg OrangeBullit Racing som besökte oss på årets premiär? Bilen är nu mappad och klar, och vi hoppas få se den göra några varv på banan. Vi kommer även få besök av en rallyförare från Umeå som kommer ner och kör med sin rallybil! Bus1-premiär för denna förare, så nu ser vi till att vi ger honom ett fint välkomnande 😉

Vad har vi mer?
JO! På BUS1-finalen kommer Racetrucken från Team Jacobsson och kör med sin Old school truckrace-maskin,
DB Garaget kommer och har billjudstävling, pokaler och fina sponsrade priser i topp där!
GODISREGN för alla barn! (små barn, inte vuxna barn)
Trans Am-klubben kommer med ett gäng bilar och ställer ut.
Finbilsparkeringen är ju även givetvis till för alla, så välkommen att ställa ut ditt fina fordon!

Till sist lite praktisk information:

Kl 09:45 kommer vi att öppna grindarna för er publik.
Det är samma priser som gäller denna lördag som varit under tidigare onsdagar, se länk HÄR för mer info kring priser.

Tips för att allt ska flyta på så bra som möjligt:
1) Förslagsvis så har ni redan parkerat på ”andra sidan vägen” och knatat in och ställt er vid grindarna. Våra vackra snälla entrédamer kommer att stå där redan i förväg så man kan vara betald o klar när vi öppnar.
(Var uppmärksam på infarten då den kommer att delas upp/ konas av på lite olika sätt)

2) Förslagsvis så samåker man så gott det går, så vi får plats med mycket bilar denna dag, det kommer att vara en hel del biltrailers och racebussar som också behöver plats nämligen.

3) As usual så har ni redan fixat jämna pengar eller är beredd med swish-numret när ni kommer till biljettkassan så allt går smidigt till!

Ett preliminärt schema kommer att presenteras inom kort samt att det kan tillkomma information under veckan – håll koll!

Det kommer att bli en GRYMT bra dag och vi välkomnar er alla! Och som ni kan se nedan så har vi beställt bra väder!

Varmt välkomna önskar vi er alla!

2017-08-23, Ännu en onsdag till handlingarna

Då har vi alltså avhandlat säsongens sista onsdagsevenemang, MEN, vi har ju finalen kvar på lördagen den 2 september! Skriv in det i kalendern omgående nu, så ni inte råkar missa det av någon underlig anledning.

Bus1 den här veckan avhandlades i vanlig ordning med vädergudarna på vår sida. De gillar oss, och vi gillar dem tillbaka! Vi gillar även alla er besökare som var på plats igår, ni var ett gött gäng! Ni var strax under 500 pers och vi är glada för varenda en av er som spenderar era onsdagskvällar med oss!

Foto: Christof Rundqvist

Ja, vi kan ju börja med att berätta att bärgaren fick sin önskan uppfylld den här onsdagen, och fick faktiskt rycka ut och jobba ett par gånger under kvällen. Till vår stora lättnad var det inga allvarligare incidenter, utan helt enkelt bara fordon som av en eller annan anledning behövde ta sig in i depån.

Vi hade väldigt många banbilar på besök den här onsdagen! Både gamla och nya, och det är ju just den blandningen vi älskar! Och apropå gamla och nya, vår ”gamla” Robert ”Skutt” Svedman var ju på plats i onsdags, fast utan bil. Istället hade han lockat med sig en ny förare, med en BMW E34 Touring, och nya förare älskar vi ju! Ingen rekryterar förare till buset så som Skutt gör, och det tackar och bugar vi för!

Men som sagt, väldigt många banbilar. Känslan när de susade förbi på banan var att det ju aldrig tog slut på bilar! Och nej, det berodde inte enbart på att de kör runt, runt, runt 😉

Fåtalet hojåkare hade letat sig upp till Mittsverigebanan den här onsdagen. Vår evigt trogne bakhjulsåkande Marcus fick den här gången ”konkurrens” från en av de tyngre pjäserna.

Foto: Bo Ulander

Nu ska vi övergå till ett kapitel som vi denna vecka vill titulera:

Veckans Hjälte.
Veckans hjälte är en person som, när hans eget fordon går sönder, ser till att någon annans körkväll kan fortsätta när inte hans egen kan.

Vi börjar från början.
Herman. Minns ni Herman? Driftingkillen som vi skrev om i förra reportaget, som hade kört sönder uuuungefär det mesta på bilen när han valde (?) att ha närkontakt med räcket uppe i Kalix? Den Herman. Han var tillbaka på banan i onsdags! Sånt älskar vi. Tappert mekande lönade sig och han kom alltså och skulle köra. Körningen fick dock ett abrupt slut när han efter bara ett par varv i första körningen körde sönder en drivaxel. Som ni kanske kan räkna ut, så är en drivaxel rätt bra att ha när man kör drifting. Så han gick ut på Facebook och Instagram och började efterlysa nämnda del.

En stund senare körde nästa driftare sönder bilen. Denna gång var det Marcus Eriksson som körde sönder en diffbult, och därmed var hans kväll över. Men, det är alltså här hjälte-delen av vår historia kommer in. Marcus, som den stjärna han är, lånar ut en drivaxel till Herman! Skruvning påbörjades, och till nästa körning var Herman ute på banan igen. Marcus – Vilken hjälte!

Foto: Herman Jansson

Nu kanske det låter som att detta är skrivet med sarkasm, men så är absolut inte fallet. Det här är något av det vi älskar mest med våra Buskvällar, våra förare som visar äkta sportsmanship, och hjälper varandra på det här viset. Det är stort, och det är beundransvärt.

Foto: Bo Ulander

När vi ändå är inne på ämnet driftare så måste vi ju prata lite om våra två gäster från grannrepubliken. Det som skiljer våra vänner Jesper ”Penntrollet” Ljungqvist och Johan Keller från övriga driftare en kväll som denna är att de driftar med 4wd! Båda kör audi (vad annars?) och gör det med bravur! Värt att nämna är också att detta är den andra gången någonsin som Jesper kunnat åka ifrån Mittsverigebanan med hel bil. Bara en sån sak 😉

Foto: Christof Rundqvist

Såg ni förresten den stora bussen som var parkerad längst uppe ovanför depån? Det var fint främmande från Örnsköldsvik som hade letat sig ner till Mittsverigebanan på ett kärt återseende. Jocke Ögren och High Coast Racing-gänget, det var kul att ni kom! Vi hoppas på ett återseende snart igen!

Foto: Christer Hägglund

Som vanligt denna vecka hade vi utlottning av priser från våra fantastiska sponsorer, klicka gärna in på vår sponsorsida och spana in vilka dessa grymma företag är som hjälper oss att hålla Bus1 rullande, och er försedda med finfina priser!

I kiosken och grillen var det fin ruljans under kvällen. Ni har väl inte missat att vi har sjukt goda hamburgare i grillen, och att kaffet aldrig smakar så gott som det gör på Bus1?!

Just det, finbilsparkeringen får vi inte glömma att nämna! Riktigt kul att se variationen på fordon även där. Så har ni något tillfixat, udda, spännande fordon, kom gärna upp och parkera på vår finbilsparkering så fler kan få beskåda just din ögonsten!

Foto: Bo Ulander
Foto: Bo Ulander

 

Men NU mina vänner – NU ska vi vända blickarna mot framtiden! Närmare bestämt, den 2 september 2017. Vad händer då kanske ni undrar? Joo….

Det är ju Bus1 Grande Finale!

Efter en kort, men fantastiskt rolig Bus1-säsong är det nu alltså dags att börja ladda upp för finalen. Det kommer bli en GRYM dag, eller vad sägs om innehåll så som driftare av allra högsta klass, en lastbil som inte är som alla andra, godisregn, DB Garaget arrangerar en billjudstävling, vi kommer ha utställare, på banan har vi bilar, hojar… Ja, you name it! Det kommer att bli en SÅ bra dag, så se till att inte missa det!

Vår speaker Stefan har dessutom utlovat ett fint pris till Galnaste Fordonet! Kom och var med i vår utställningstävling med ditt galnaste fordon! Det kan vara precis vilket fordon som helst, men det ska vara körbart!

Vi håller er uppdaterade om vad som komma skall, både här och på Facebook. På Facebook finns dessutom ett ”evenemang”, klickar man i att man är intresserad eller tackar ja till det evenemanget så får man också veta alla godsaker inför finalen först. Missa inte det!

Nu ska jag alldeles strax tacka för den här gången, men först: Bilder!

Foto: Christof Rundqvist
Foto: Vincent Berglund
Foto: Vincent Berglund
Foto: Christof Rundqvist
Foto: Bo Ulander
Foto: Bo Ulander

2017-08-09, Vi busar vidare!

Ni var väl aldrig oroliga över vädret i onsdags? Det var nämligen inte vi. Ni vet väl att onsdagar innebär uppehåll? Vi har gjort en deal med vädergudarna och brukar för det mesta få som vi vill…!

Men hörrni, tack för en grym onsdagskväll! Vi är så otroligt glada och tacksamma över alla er som kommer och besöker oss, med eller utan fordon. Den här onsdagen hade vi omkring 600 besökare vilket vi är enormt glada över!

En av våra trogna förare är Robert Skutt Svedman. Honom har vi tidigare sett i diverse olika fordonsvarianter, och även denna säsong visar han har Bus1 är till för alla möjliga typer av fordon. Den här onsdagen kom han och körde med en Opel Monza -83, 3.0 rak sexa på 180 hästar. Kul att ha dig på banan igen Skutt!

Foto: Christer Hägglund

På tal om Opel förresten. Ni som besökt Mittsverigebanan och dess event tidigare år har mest troligt sett en röd Opel Speedster susa runt banan, rattad av välbekante Lennart Brandström. Den här buskvällen var Lennart återigen på plats med sin Opel, men inte ensam. Nej, vi hade ju faktiskt besök av inte mindre än tre generationer Brandström! Förutom Lennart själv var även sonen Ludwig och sonsonen Jonathan på plats med en Porsche 944 turbo och nötte varv på banan. Det är en familjeaktivitet som heter duga tycker vi på Bus1!

Vi skulle vilja ta tillfället i akt och uppmana alla er föräldrar som har med era barn i depån att snälla, håll lite extra koll på era barn. Alla fordon i depån SKA ha gångfart, men barn är ruskigt snabba när de sätter den sidan till och vi vill verkligen inte att det ska hända något. Så för barnens skull, för er skull, för vår skull och för förarnas skull, släpp dem inte vind för våg i depån utan håll ett extra öga på dem – för säkerhetsskull!

Nu ska vi sladda över till nästa ämne – nämligen våra driftare. Våra härliga tålmodiga driftare som denna onsdag fick köra ännu en ny bansträckning. Eller ja, egentligen var det ju samma sträckning som förra tillfället, men nu hade vi återigen bytt håll på den, så nu körde även driftarna i samma varv som övriga förare. Vi vill nog påstå att det gick över förväntan! Det tog kanske några varv att få in snitsen, men nog fick vi se däckrök minsann! Vackert, mycket vackert.

Herman Jansson är en driftare som körde hos oss på premiären, och gjorde det dessutom väldigt bra. Den här onsdagen var han på plats som medåkare till Pontus Franzén. Det kan ju tyckas tämligen underligt – varför inte ta med sin egen bil och bränna däck? Jo, det har ju sin förklaring. I lördags var Herman i Kalix och körde Northern Drift Series. Herman är bevisligen inte den som fegar, vilket ledde till att bilen fick en del ”kosmetiska” förändringar samt även en del tekniska fel kan man säga. Eller vad sägs om; länkarm, styrstag, huvudkopplingscylinder, främre och bakre kardan, stödlager, krängningshämmarstag, länkarmsbussning, motorfästen, med mer. Så att… Jo, ni kanske förstår varför Herman höll sig som passagerare den här onsdagen! Och trots att Herman gillade sin tillfälliga roll som codriver/coach/medåkare så hoppas han själv vara tillbaka med sin egen bil redan om två veckor! Det håller vi självklart alla tummar vi kan för!

Något vi INTE såg på banan den här onsdagen var ”Östersundare”. Och då tänker vi i första hand inte på specifika personer i första hand, utan mer på fenomenet. Vi hade nämligen NOLL bärgningar! Bärgningsbilen fick snällt stå där i depån och se söt ut, helt utan syfte med livet. Nu är vi ju självklart glada och tacksamma när vi slipper incidenter, men man kan ju ändå undra över följande; Inga östersundare – inga bärningar. Finns det något samband tro!? Vi får nog bestämt följa upp detta och se om det ligger någon sanning bakom vår teori! 🙂 Däremot bjöd ju vår gode Pontus från Övik på ett redigt dirtdrop, vi får nöja oss med det så länge 😉

Men nu till något annat. Hörrni. Vi måste prata om en grej. Det här med pant och sopor. Ibland kan det ju vara så när man ätit eller druckit något, att det blir som en slags restprodukt kvar. Det var vara en flaska, en burk, en mugg, en bit papper eller något liknande. Dessa saker kan man även kalla skräp eller sopor, burkarna och flaskorna kan kallas pant.

Efter premiären fick vi ägna en hel del tid att åt plocka upp saker som nämnts ovan från parkering, depå och bana. Det är inte jättekul, så därför beslutade vi att inför den här onsdagen ställa ut extra många tunnor för sopor samt tunnor avsedda för pant. Troligen kanske vissa även hade behövt en bruksanvisning för dessa tunnor, för trots mängden tunnor så tvingades vår banchef under torsdagen ändå knata området runt och plocka upp skräp och pant. Så, inför kommande tillfällen delar vi med oss av en kort instruktion: restprodukterna som blir över när du ätit eller druckit något ska placeras i någon av dessa tunnor. Inte på muren, inte på backen, utan i tunnorna. Hjälp gärna varandra om ni ser någon som verkar förvirrad över handhavandet 😉

[Bildkälla]
En stor tumme upp till besökaren Mathias som plockade rätt på burkar och flaskor som andra lämnat innan han begav sig hemöver. Tack till dig Mathias! Tänk om alla var som du, eller ännu bättre; tänk om alla tog med sig sina egna grejer – vad enkelt det skulle vara!

MEN! Nog om detta och vidare till något roligare!

Vi har ju våra fantastiska sponsorer som hjälper oss med priser som vi får lotta ut till våra besökare. Den här onsdagen lottade vi bland annat ut följande: Presentkort 1500:- på Zip-tuning, presentkort på Diodhuset 300:-, Dunk med Classic olja från Mekonomen , två tvättpaket från Gulf Södravägen, Presentkort 500:- från Sc-styling, Presentkort på två nya torkarblad från Wipers.se, samt siktförbättrare och ledficklampa från Wipers.se

Nu är det dags för undertecknad att avrunda veckans reportage, men innan jag gör det så kommer det som vanligt ett gäng bilder från veckans Bus! Fler bilder kan ni även se på vår Facebooksida, där lägger vi upp bilder som våra grymma ackrediterade fotografer delat med sig av. Tack till er alla!

 

Foto: Mattias Olsson
Foto: Mattias Olsson
Foto: Mattias Olsson
Foto: Mattias Olsson

 

Foto: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund

 

Foto: Jessica Wallin
Foto: Jessica Wallin
Foto: Jessica Wallin
Foto: Jessica Wallin

Nästa gång vi träffas på Mittsverigebanan är den 23:e augusti. Vi ses väl då?!

Vi bjuder på bilder!

Här kommer lite bilder från några av de fotografer som hedrade oss med sin närvaro i onsdags! Håller ni inte med om att det är riktiga toppenbilder? Tack till er alla!

Bilderna nedan är fotade av Fotograf Christer Hägglund

Foto: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund

 

Bilderna nedan är fotade av Robban ”Predden” Strandberg

Foto: Robban ”Predden” Strandberg
Foto: Robban ”Predden” Strandberg
Foto: Robban ”Predden” Strandberg
Foto: Robban ”Predden” Strandberg
Foto: Robban ”Predden” Strandberg

 

Bilderna nedan är fotade av Mathias Lindkvist

Foto: Mathias Lindkvist
Foto: Mathias Lindkvist
Foto: Mathias Lindkvist
Foto: Mathias Lindkvist
Foto: Mathias Lindkvist

 

Bilderna nedan är fotade av Roger Modigh

Foto: Roger Modigh
Foto: Roger Modigh
Foto: Roger Modigh
Foto: Roger Modigh
Foto: Roger Modigh

 

Bilderna nedan är fotade av Mattias ”Johlsson” Olsson

Foto: Mattias ”Johlsson” Olsson
Foto: Mattias ”Johlsson” Olsson
Foto: Mattias ”Johlsson” Olsson
Foto: Mattias ”Johlsson” Olsson
Foto: Mattias ”Johlsson” Olsson

 

Bilderna nedan är fotade av Erika Näsberg

Foto: Erika Näsberg
Foto: Erika Näsberg
Foto: Erika Näsberg
Foto: Erika Näsberg
Foto: Erika Näsberg

Bus1’s premiär är avklarad!

Hörrni!

Vilken FANTASTISK premiärkväll vi fick! Vi visste ju att suget efter motorbus på Mittsverigebanan var efterlängtat, men att vi skulle få den här uppslutningen hade vi ingen aning om. Publikrekord för att vara premiär – bara en sådan sak! Över 800 besökare! På en onsdag! Tusen tack till er alla för att ni valde att besöka oss. Och minst lika stort tack till er ca 50-talet förare som underhöll oss med er körning.

Som många av er kanske märkte så hade vi en del nystartsrelaterade svårigheter. Det blir ju lätt så – som ni vet så har Bus1 haft en ganska kort startsträcka inför årets uppstart. Detta ledde till att vi haft lite svårt att få funktionärer samt att utbilda dessa, och vi hamnade dessutom en aning efter i tidsschemat. Men visst  hade vi väl en bra kväll ändå? Ge oss lite tid så kommer ni märka att Bus1 kommer bli bättre än någonsin! Vi tackar er alla för ert tålamod!

Som vi nyss berättade så hade vi gott om förare och besökare på plats under premiären. Vi hade ju även sponsorer och utställare på plats. MotorNord, som är en av våra underbara sponsorer, var till exempel på plats för att visa upp sig, mingla och svara på frågor från nyfikna besökare. På plats fanns även den orangea volvon från Orangebullit Racing att beskåda. En riktig skönhet!

Patrik Ohlson från P.Ohlson Motor besökte oss och visade upp sin sjukt fräna dragracer! Vågar man hoppas att vi någon gång får se den körandes på banan också tro? I så fall är ett hett tips från oss att ladda med hörselskydd i förebyggande syfte, denna bil hörs gott och väl ändå! Vi får se vad som händer i framtiden helt enkelt, tills dess önskar vi Patrik lycka till med raceandet och hoppas på ett återseende.

Men vad hade vi för kul att beskåda ute på banan då? Jo, på banan hittade vi som alltid både bilar och hojar. Snabba bilar, gamla bilar, nya bilar, driftande bilar.

Och på tal om drifting – vi hade ju även premiär för vår tillfälliga driftslinga i onsdags. Då banan nu under 2017 kommer genomgå en del förändringar/förbättringar, så har driftarna fått en något kortare slinga än de övriga som kört på banan. Den nya bansträckningen innebär att driftarna åker sin del av banan ”åt fel håll”, det vill säga, de påbörjar sitt varv längst ner i depån, åker uppåt på den delen av banan som vetter mot skogen, kommer ut i toppen av depån och sedan kör de depårakan neråt igen. Såvitt vi har hört så här i efterhand så har den nya sträckningen fått idel positiva omdömen, det har känts ovant för många som är vana att drifta varvet runt på Mittsverigebanan förstås, men ändå godkänt. Även publiken verkade uppskatta den nya slingan. Man får ju dessutom komma ihåg att denna bansträckning är tillfällig för 2017 och vi siktar på att låta driftarna köra som vanligt på banan under nästkommande säsong.

Om vi presenterar två begrepp för er – kan ni då gissa vilken förare vi menar? Om vi säger ”Driftare” och ”Ahlgrens bilar-grön”. Svårt att gissa? Nej, tänkte väl inte det. Det är såklart en av Bus1’s favoriter, Stefan Daubner, som vi tänker på. Inför premiärbuset så informerade vi på Facebook om att den populära driftaren skulle besöka oss, och en mindre diskussion uppstod angående vilken färg hans bil verkligen har. Pastellgrön säger Daubner själv, och det är ju han som är boss. Men som sagt, även kommentaren om att bilen är ”Ahlgrens bilar-grön” dök upp, och på det svarade Daubner så här;

”- Ja det me! La en grön Ahlgrensbil på taket en gång, hitta den aldrig mer.”

Så kan vi ju inte ha det. Stackars Stefan. Så vi på Bus1 fixade en liten överraskning åt honom! Kenneth, vår allsmäktige speaker, ropade upp honom till tornet, och där väntade ett paket.

En påse med gröna Ahlgrens Bilar åt den gode Daubner, som nog blev ganska förvånad! Visst var vi Bus-iga?! Dessutom fick vi reda på att han ju faktiskt fyllde år i onsdags – snacka om suveränt sätt att fira sin födelsedag! Premiär på Bus1! Det kan ju inte bli bättre. Han förärades bland annat därför (samt för att han skjutit en slang under körningen strax innan) med ett presentkort från vår sponsor do88 Performance.

Hipp hipp hurra för Stefan Daubner!

Och om ni undrar om hans bil verkligen är Ahlgrens Bilar-grön så kan vi berätta att ja. Ja, det är den verkligen!

Men nu var det ju inte enbart driftare som susade omkring på banan. I vanlig ordning hade vi ju även både hojar och banbilar. Och bland hojarna hade vi denna onsdag inte mindre än tre tokar som tyckte att det där med att framdäck är ju synnerligen onödigt. Grabbarna som anser att less is more (när det gäller antal däck i backen) kommer från Örnsköldsvik. Marcus Edblom minns vi ju alla som förra årets totala Onsdagsbuse, och med sig denna onsdag hade han även Pontus Westman och Kristoffer Högstedt som visade prov på mycket god balans!

Tyvärr fick vi i onsdags även en motorcykelrelaterad incident, och ambulans fick tillkallas. Vi har i efterhand fått höra att det har gått förhållandevis bra för vår hojförare, ett handledsbrott och en del skrapsår.

Med anledning av detta vill vi dock gå in med ett önskemål: När en incident inträffar på banan där man kan misstänka personskada eller om det skulle börja brinna – snälla fotografera inte. Vi har såklart inte möjlighet att hindra er, kameror finns överallt, men snälla respektera personen som eventuellt är skadad, låt bli att fotografera. Om det var du som låg där, skulle du vilja bli fotad i det läget? Troligtvis inte. Så låt oss hjälpas åt med detta. Tack!

Banbilarna då? Jo självklart hade vi sådana på plats med! Vi hade en god blandning i onsdags, allt från en raceredo tävlingsbil till våra ”gamla” hederliga gatugodkända bilar. Alltid lika roligt att se denna saliga blandning av olika bilar utmana varandra på banan. Och som alltid, lukten av bromsar gjorde sig snabbt påmind. Vi misstänker att det växer ut horn i pannan på både en och annan förare som tar sig ut på banan och testar vad bilen klarar av, eller har vi fel?

Foto: Robban Strandberg, Shootstuff.se
Foto: Robban Strandberg, Shootstuff.se

Vi tycker att det är så otroligt roligt det här med Bus, och vi längtar redan såå mycket till nästa tillfälle. Nästa gång Bus1 går av stapeln är den 9 augusti! Missa inte det!

Det finns naturligtvis huuur mycket som helst som man kan skriva om en sådan underbar premiär som vi haft den här onsdagen, men vi ska strax runda av. Några fler tack först: TACK till alla våra tappra funktionärer! Tack till våra fantastiska sponsorer! Tack till banägarna som sett till att vi åter får busa på vår älskade Mittsverigebana! Tack till alla besökare, tack till alla förare. Tack till poliserna som tog sig tid att besöka oss, tack till vår sjukvårdare ”gumman” och tack till ambulanspersonalen som tog så bra hand om vår hojåkare. Tack till Bus1 Crew som styrt ihop detta evenemang!

Och tack till er alla som INTE sitter på muren, vår speaker behövde inte påtala detta en enda gång under hela kvällen, HELT fantastiskt! Vad glada vi blev över detta! 🙂

Nu avrundar vi med lite bilder!

Fotograf: Christer Hägglund
Fotograf: Christer Hägglund
Foto: Roger Modigh, Braweheartsfoto.se
Foto: Roger Modigh, Braweheartsfoto.se
Foto: Roger Modigh, Braweheartsfoto.se
Fotograf: Robban ”Predden” Strandberg, Shootstuff.se
Fotograf: Robban ”Predden” Strandberg, Shootstuff.se

På återseende igen den 9 augusti! Välkomna då!

Inför premiärbus1

Saxat från Bus1 på Facebook:

Vi tänkte vi skulle släppa några dragplåster som kommer på vår Premiäronsdag, som är den 26/7.

Orangebullit Racing kommer med sin fränt snyggt byggda 242 med Audi V8 motor!!

Fotograf: Roger Modigh, Braweheartsfoto.se

På vår premiärdag får vi dessutom besök av Team DK Racing som kommer att köra på kvällen hos oss. Till vardags så tävlar dom i ERcup, vilket är 6- timmars långloppsracing. Förarna är Karl Eriksson & Daniel Grape som båda bor strax utanför Stockholm.

Bilen är en Opel Manta 400, med en Hinda f20c-motor med en Tractive sec växellåda. Väger ynka 938kg som raceready!!

Har du koll på banans olika flaggor?

Vid körning på Bus1, så är det förarens ansvar att veta vad de olika flaggorna betyder som våra funktionärer kan visa vid sina respektive posteringar. Är du osäker så kan du friska upp dina kunskaper här.


Grön flagga: Flaggan visas rörlig och upplyser om att banan är klar. Den visas av posteringen omedelbart efter den postering, där en incident inträffat, som förorsakat gul flagga.


Gul flagga: Signal till förare att fara föreligger. Sakta ner, omkörning förbjuden. Var beredd att ändra spårval eller stanna. Hindret är på eller i omedelbar närhet av banan.


Röd flagga: Visas av alla flaggposteringar runt banan. Flaggan betyder att all körning upphör och att förarna under största uppmärksamhet, samtidigt som
man är beredd att omedelbart stanna, fortsätter till bandepån. Omkörningsförbud råder. Röd flagga kan också användas av banchefen för att stänga banan.


Svart flagga med orange cirkulärt fält/Teknisk flagga: Används för att informera förare att dennes bil har ett mekaniskt problem som är en fara för såväl föraren som medtrafikanterna, samt att denne måste stanna på sin bandepåplats före nästa varv. När problemet åtgärdats och besiktningschef eller motsvarande gett klartecken får föraren fortsätta köra. Denna flagga visas samtidigt som banchefen pekar mot den förare som flaggan avser – var uppmärksam!


Checkers-flagga: Målflagg, används för att flagga av ett heat. Förare avslutar pågående varv i lugnt tempo och tar sig därefter in i depån.


Nationsflagga: Används som startflagg. Banchefen håller denna framför bilarna i lineupen, och släpper sedan iväg en bil i taget genom att höja flaggan framför respektive bil.

Nytt bus – ny hemsida!

Hej och välkomna!

Som ni sett vid det här laget så är 2017 året då Bus1 har sin premiär, och detta kommer vara vår ”bus-mötesplats” på nätet.

Sidan är, som ni märker, fortfarande under uppbyggnad, så vi hoppas ni har överseende med detta.